דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה ללמוד באקדמיה? זרקור על התחום ניהול משאבי אנוש 

מאת    [ 28/04/2010 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 2437 פעמים ]

ניהול משאבי אנוש

על התחום: תחום זה עוסק בכל הקשור בטיפול בעובדי חברות וארגונים. זהו תחום שהתפתח מתוך הבנה של חשיבות ההשקעה באנשים לצורך שיפור התפוקה בארגון. ניתן לחלקו לכמה תחומי-משנה המייצגים חלקים שונים בעבודתן של מחלקות משאבי אנוש בארגון. בחברות גדולות אחראי כל מנהל על תחום אחר, ובחברות קטנות מנהל אותו אדם כמה מבין התחומים:

  • גיוס עובדים - העוסקים בתחום משאבי האנוש אחראים בין היתר על תהליך האיתור והמיון של עובדים חדשים בארגון. ראשית הם יוצרים קשר עם מועמדים בעזרת מודעות, חברות כוח אדם או פנייה אישית. לאחר מכן הם מזמנים את המועמדים לשלבי המיון השונים, מראיינים אותם ומבצעים מבדקים נוספים שבסופם הם מחליטים מי מהמועמדים הוא המתאים ביותר לתפקיד. ישנן משימות נוספות הקשורות לגיוס עובדים כגון תכנון ארוך טווח של צרכי כוח אדם, פיתוח קשרים עם מוסדות לימוד לשם גיוס עובדים מבין בוגריהם ועוד.
  • הדרכה - ניהול כל תהליכי ההכשרה המקצועית שמקבלים עובדי החברה מטעמה. מנהל ההדרכה במחלקת משאבי אנוש אחראי על ייזום וארגון של הדרכות מסוגים שונים. הוא זה שבונה את מערך ההדרכה ומחליט ביחד עם הדרגים המקצועיים בארגון אילו תכנים להכניס להדרכה ובאילו שיטות להעביר אותם. במקרים מסוימים הוא גם נדרש להעביר הדרכות בעצמו או לארגן את ההדרכה בפועל על ידי תיאום עם מרצים או עם בתי ספר חיצוניים. כמו כן, אחראי מנהל ההדרכה על שליחת העובדים להשתלמויות ולהכשרות חיצוניות אחרות.
  • רווחה - רווחת העובדים כוללת את כל ההטבות האישיות שהם מקבלים מטעם החברה. תחת הגדרה זו נכללים רכבי חברה, טלפונים ניידים מטעם החברה, מתנות בחגים, ימי כיף ועוד. מנהל הרווחה נדרש להחליט אילו הטבות יקבלו העובדים ואילו עובדים יקבלו אותן. במקרים מסוימים הוא נדרש גם לבצע את הסידורים השונים הנדרשים לשם הענקתן. כמו כן אחראי מנהל הרווחה על סיוע אישי נפשי או כלכלי לעובדים במידה שהם נזקקים לו.
  • פיתוח ארגוני - קידום יכולתו של הארגון להשיג את מטרותיו על ידי טיפוח יכולותיהם השונות של העובדים ושינוי של התרבות הארגונית הרווחת בחברה. תחום זה כולל תהליכים שונים של הגדרת מטרות ויעדים, התמודדות עם שינויים וארגון של סמינרים וסדנאות שונות בנושאים שאינם מקצועיים, אך בכל זאת יש להם תרומה לתפקודם של העובדים כמו מנהיגות, ניהול זמן וכו'. תחום זה משיק בנקודות רבות לתחום הייעוץ הארגוני.

העוסקים בתחום משאבי האנוש נדרשים להיות קשובים לצרכי העובד מצד אחד, אך גם ערים לצרכיו של הארגון מצד שני. עליהם להיות בעלי יחסי אנוש מצוינים ויכולת ארגונית מעולה.

מסלול הלימודים: חשוב לציין שברוב המקרים אין צורך בלימודים רשמיים בתחום משאבי האנוש כדי למצוא עבודה בתחום. רוב החברות מגייסות לתפקידים של משאבי אנוש גם בעלי תארים אחרים מתחום מדעי החברה (מדעי ההתנהגות, עבודה סוציאלית וכו'). בנוסף ולמרות האמור לעיל, קיימים לימודים ספציפיים לתחום משאבי האנוש המאפשרים התמקצעות בתחום:

  • לימודים לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש - משך הלימודים הוא בין שלוש לארבע שנים. לרוב מדובר בהתמחות במסגרת לימודי מנהל עסקים או לימודים בתחום אחר.
  • לימודים לתעודה בניהול משאבי אנוש - לימודים בהיקף של כ-200 שעות המתפרשים על פני מספר חודשים.

אופי הלימודים: לימודי ניהול משאבי אנוש משתנים ממוסד למוסד בהתאם לתחום אליו הם משויכים. עם זאת, ניתן באופן כללי לאפיין אותם כלימודים עיוניים המתמקדים בתיאוריות שונות בנושא ניהול כח אדם. בין הנושאים הנלמדים: ניהול תהליכים קבוצתיים וצוותים, סוגים שונים של יחסי עבודה, מיון והערכה, דיני עבודה, ניהול מערך הדרכה לעובדים, ניהול מערכת לתגמול עובדים, פיתוח מנהיגות בארגון, הובלת שינוי בתרבות ארגונית ועוד.

תעסוקה בתחום: עבודה בתחום משאבי האנוש ניתן למצוא במחלקות כח אדם של כל חברה בינונית עד גדולה ובעבודה בחברות השמה. בעלי תואר ראשון יוכלו עם הזמן ולאחר צבירת ניסיון להתקדם למשרות בעלות אופי ניהולי. במקרים מסוימים יינתן יתרון לאלו שיבחרו להמשיך ללימודי תואר שני בתחום משאבי האנוש או בתחום קרוב אחר.

המלצות להמשך מחקר:


    • q בפורטל משאבי האנוש שבכתובת www.hrs.co.il תמצאו פורומים בתחום משאבי האנוש ומילון מושגים שיעשיר את ידיעותיכם בתחום.

 

מאמר זה ומאמרים נוספים יפורסמו בקרוב במסגרת ספר ובו מידע על כל תחומי הלימוד והמקצועות בישראל.

הכותבת היא רותם בלאו, עורכת בחברת i Decide - המרכז להכוונה מקצועית. המרכז עורך סדנאות מסובסדות למציאת כיוון מקצועי לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי.
פרטים נוספים באתר www.idecide.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב